wtorek, 4 czerwca 2013

Wyznacz cel - będzie łatwiej

cele,łucznictwo,sporty,sprzęt sportowy,środki tarczy strzelniczej,strzałki,w celuSport nie jest łatwą sprawą. Jest tyle ciekawszych rzeczy, które można zrobić zamiast treningu. A najgorsze jest proste lenistwo. Nie przejmuj się - każdy z nas jest leniwy, a kto się do tego nie przyznaje, to tylko dlatego, że jest na to zbyt leniwy! Zawsze szuka się miliona wymówek, tylko żeby zostać w domu. W takich momentach przypomnij sobie jak się czujesz, jak wracasz zmęczony/zmęczona po treningu. Przepełniony endorfinami i radością z przebytych kilometrów lub wykonanych ćwiczeń.

Zacznijmy jednak od początku. Wyznacz CEL. Będzie łatwiej. Teraz najważniejsza sprawa - cel musi być OSIĄGANY, a nie osiągalny. Różnica w słowie może subtelna, ale tak naprawdę jest to niezwykle istotna różnica. Nigdy nie porywaj się na wyznaczanie celów może i osiągalnych, jak np. schudnę 20kg w pół roku, wygram zawody w swojej kategorii wiekowej, chociaż właśnie wstałem z kanapy. Cele powinny być możliwe do osiągnięcia w relatywnie krótkim czasie. Można wyznaczyć sobie cel na przyszły rok, jednak to już dla tych osób, które wiedzą jak to działa.
Po wyznaczeniu CELU podziel go na PODCELE. Określ dla wszystkich z nich ramy czasowe znacznie krótsze niż sam cel. Zapisz wszystko na kartce lub załóż sobie specjalny notesik. Teraz kolejna istotna sprawa - jak formułować cele i podcele.

Oto 10 punktów na temat formułowania celów:
1. Określony w czasie
2. Bez zaprzeczeń.
3. W czasie teraźniejszym (bo cel jest osiągany od dnia dzisiejszego).
4. Zaczynający się od JA.
5. Powinien być zadaniowy, nie wynikowy.
6. Cel osiągany.
7. Cel powinien być ambitny.
8. Mierzalny.
9. Kładący nacisk na wykonanie, współzawodnictwo samego ze sobą.
10. Zapisany w sposób trwały (nieistniejący tylko w głowie).

Jak widzicie nie jest to takie proste, ale po zastosowaniu się do tych zasad i poświęceniu chwili na zastanowienie się jak prawidłowo sformułować CEL, później będzie nam dużo łatwiej. :)

Dodatkowo każdy CEL i PODCEL warto rozłożyć na czynniki pierwsze, czyli co będzie się składało na jego osiągnięcie.

Jeżeli już ktoś mnie czyta (mam nadzieję, że znajdzie się chociaż jedna osóbka :)) to zapraszam do próby napisania swoich celów. Mój CEL:

JA jestem szczęśliwa po pierwszym udanym starcie podczas zawodów w pływaniu w wodach otwartych Zalew Cup 2013, 16 czerwca 2013.
- trenuję na basenie 2 razy w tygodniu;
- pływam treningi na odcinkach 200m;
- spokojnie godzę pracę z treningami;
- jestem szczęśliwa po każdym treningu;
- chodzę wcześniej spać.

Powodzenia!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz